Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Grønt Flag

I Mosen er vi stolte af vores grønne profil. det grønne flag er en anerkendelse af vores særlig arbejde med natur, udeliv og science. 

Herunder kan I blandt andet læse hvordan vi arbejder med de forskellige børnegrupper:

Modtagergruppen: Udforske og eksperimentere

Male med naturens materialer (ex. vand), være nysgerrig, eksperimentere og observere. Ex fryse vand og tø is

Tegn: At færdes og lege udenfor i al slags vejr

Lege med naturmaterialer fx. mudder, sand, vand, kogler og kviste

2 års gruppen: Matematisk forståelse

På opfordring gå til et bestemt sted. Skelne mellem modsætningspar (stor og lille mv.). Lege med begreber og systemer, former og positioner. Undersøge og lege med tal og mønstre. Anvende de rumlige færdigheder; lægge puslespil, kende forskel på oppe og nede, frembringe geometriske former mv. Beskrive naturen med farver eller former. Sortere ting i naturen efter egenskab eller gruppe.

At færdes og lege udenfor i al slags vejr

Være med glæde udenfor. Bruge sanserne i naturen; se, lytte, dufte, røre, smage mv. Lege med naturmaterialer; mudder, sand og vand, kogler, kviste mv. Udnytte årstidernes forskellighed til leg. Vise begejstring for naturen.

3 års gruppen: At færdes ude og lege i al slags vejr

Indsamle naturmaterialer. Være tilpas og aktiv i al slags vejr. Efterleve adfærdsregler i naturen og i trafikken. Lyst til at røre ved og bruge naturen.

Viden om naturen

Fortælle om dagens og årstidernes skiften. Have viden om ex. flora, fauna, årstider, vejret, og naturelementerne.

4 års gruppen: Udforske og eksperimentere

Iagttage dyr i naturen. Konstruere i forskellige materialer. Bruge naturfaglige undersøgelsesmetoder; at undre sig og søge forklaringer (hvad sker der hvis...? Stille nye spørgsmål – nye forklaringer?). Opstille simple hypoteser og afprøve dem. Afsøge viden om dyr, miljø, og naturfænomener. Benytte måleinstrumenter.

Matematisk forståelse

Lege konstruktionslege. Tegne med mange detaljer. Undersøge og lege med og anvende begreber, systemer, former og positioner. Skelne mellem stor, mindre, mindst. Bruge kvantitetsord; mange eller alle.

Kende mængder og størrelser. Bruge måleenheder. Undersøge, lege med og anvende tal, mængdebegreber, former og mønstre. Systematisere ting fra naturen, naturmaterialer og køkkenredskaber mv. efter funktion, vægt, størrelse, materiale, form mv. Skelne model fra virkelighed. Lave simple modeller af virkeligheden. Kopiere figurer ud fra et billede eller et artefakt. Orientere sig i lokalområdet og i naturen. Anvende de spatiale færdigheder (rumlige); bedømme afstande mv.

5 års gruppen: Miljøbevidsthed

Viden om bæredygtighed. Handle energibesparende i forhold til el, vand mv. Kunne affaldssortere.

Have viden om årstidens frugt og grønt. Se sammenhæng mellem adfærd (menneskelige handlinger) og miljøet. Have viden om hvilke materialer, der kan nedbrydes i naturen. Have viden om klimavenlig mad. Kende til dyrevelfærd.

Brug af teknologiske redskaber

Anvende digitale medier i leg og sociale aktiviteter. Anvende prismer, magneter mv. til udforskning og eksperimenter. Producere film. Redigere billeder. Bevæge sig efter en gps. Programmere og styre robotter. Udvikle apps. Forholde sig kritisk og etisk til at bruge digitale medier.