Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Præsentation af børnehuset

Mosen har gode faciliteter, der giver rig mulighed for udfoldelse og at indgå i fællesskaber både inde og ude.

Udenfor har vi:

Vi har to store legepladser, som opfordrer til leg, fysisk og motorisk udfoldelse, aktivitet og fællesskab. Børnene kan løbe, klatre, trille, rulle, balancere, spille bold, køre på cykler, rutsje, gynge, lege i sandkasse, kælke på vores store kælkebakke om vinteren, lege vandlege om sommeren mm.

Derudover har vi et bålhus, hvor vi har mulighed for at lave bål, bage snobrød og hvor vi nyder den bålmad vores kok laver til os en gang i mellem.

Mange muligheder indenfor:

Alle Mosens grupperum er indrettes så alle børn har lige udfoldelsesmuligheder i alsidige læringszoner der understøtter at alle børn kan lege og lære i sjove, inspirerende og rolige rammer. Grupperummene er indrettet med mindre læringszoner, som flittigt bliver brugt i hverdagen til leg, spil, rytmik højtlæsning og tegning.

Køkkenet er integreret del af vores store sal, hvor Frøerne holder til, her kan børnene følge med i madlavningen og dufte madens tilblivelse. Mosen har en køkkenansvarlig, som tilbereder alle måltider med overvejende økologiske råvarer. Børnene bliver inddraget i madens indhold ved en præsentation af kokken hver dag og er i perioder med til at snitte grøntsager og lignende.

Mosens værksted bruges flittigt; her kan børnene udfolde deres kreative evner. Vi tegner og maler, laver sløjd og pynt til jul, fastelavn, påske og andre højtider. Værkstedet har en god funktion til at kunne nørkle, eksperimentere og fordybe sig med projekter og materialer af forskellig art.

Alle vores opholdsrum er indrettet til at understøtte, at børnene udfordres ud fra deres alderstrin. Rummene er inddelt i forskellige lege- og læringszoner så børnene har mulighed for, at udfolde sig på forskellig vis i deres grupperum - og samtidig får mulighed for at lege uforstyrret i de forskellige zoner. Grupperummenes æstetiske udtryk ændrer sig i takt med at der arbejdes med projekter i børnegruppen, således at rummet afspejler det som børnene er optaget af i en given projektperiode.